Monday, June 20, 2011

:: Indahnya Hidup Bersyariat by Dato' Ismail Kamus ::

Salam makhluk Allah yang comel lote sekelian!

Rasanya dah lama gila aku tak buat book review.. dan rasanya dah lama gila aku tak tulis dalam bahasa melayu.. so blog post hari ni akan ditulis dalam bahasa melayu rojak, yang aku biasa guna.. (Sorry cikgu BMku Puan Amnah.. saya takde niat nak rosakkan bahasa melayu!!)



Sejak pagi lagi harini aku asik teringat je kat buku ni.. tajuk dia 
Indahnya Hidup Bersyariat, tulisan Dato' Ismail Kamus
Buku ni aku first time terima n nampak masa hari bersanding aku, 17 Julai 2010. Buku ni pemberian seorang teman, Puan Nora. Memula tengok tu aku agak teruja la jugak.. tapi bila dah selak dalam, aku gila2 teruja! Buku ni sangat best!

Pernah tak korang cam tak berapa sure pasal isu2 agama tapi rasa cam segan nak tanya.. ataupon korang tatau nak tanya kat sapa.. haa buku ni pada aku banyak explain pasal 'menda2 segan nak tanya' ni.. Pastu pernah tak korang google something especially when it comes to isu agama, pastu dapat penjelasan, pastu korang baca punya baca, tak paham2 gak.. haa buku ni siap ada gambar dengan full color lagi.. so proses pemahaman tu senang sikit aa aku rasa..

Aku rasa buku ni sangat la sesuai dimiliki oleh semua orang islam, baik yang muda ataupon tua.. buku ni gak aku rasa sangat sesuai kalau bagi hadiah kawin ke.. hadiah harijadi ke.. hadiah apa2 la.. Takyah la takut orang kata poyo ke.. macam bagus ke.. sebab bagi hadiah buku agama.. yang penting niat.. takdenye poyo bagi orang buku.. especially buku yang kita tau sangat berguna dan akan memberikan kebaikan kepada si penerima.. Kalau orang yang terima tu kata korang poyo, biarkan.. doakan biar dia simpan buku ni supaya suatu hari nanti  Tuhan bukak kan hati dia nak baca buku ni..

Kesimpulannya, aku sukaaaaaa buku ni!!!!! kepada sesapa yang tatau nak bagi hadiah apa kat teman2, consider la buku ni.. Buku ni dan buku mengenai Ummul Mukminin adalah buku2 favorite aku untuk bagi kat kawan2 sebagai hadiah kawin.. Insyallah manfaatnya kepada pasangan pengantin sangat besar! 

Ok la korang.. Aku bagi buku ni 10 out of 10.. (in term of simplicity and usefulness..)

tata.. Renung2kan... dan selamat ber'amal!!








10 comments:

A RAY OF HOPE said...

Hehe...good review, I like the book a lot. I bought it before going to NZ as a reference. Banyak benda basic yang kita tak tahu dan tak ingat, So this book is a good reference. I also got Matla' Al-Badrain (buku fiqh untuk ibadat), tapi rasanya tak sesuai untuk orang zaman kini sebab bahasanya terlampau klasik.

Aapitz said...

yer2....sgt menarik buku dier. Kaler2.. Suker2! :)

Wife, Mother and Daughter said...

Amryl & Aapitz: Sangat menarik kan? tak terlampau berat n tak telampau ringan.. sangat bagus untuk reference..

Aku A-Z-Z-U said...

Masa balik kg haritu, I pun perasan yg ayah I ada buku ni. Selak-selak-selak, memang menarik isi2nya. Banyak benda yg macam dah tahu, tp bila dibaca, rupanya masih banyak tak tahu :) Memang good source of reference!

Apai said...

Azzu, betul.. ada separuh tu, bila i baca balik. rupanya selama ni i buat salah.. hahaha.. confident je..

Halijah Yahaya said...

kalau faizah dah habis baca bagi pinjam kat mak..

Apai said...

Mak suka eh.. Takpe nanti jah belikan kat mak. Sebagai hadiah mothers day.. Mmg bagus mak buku ni. Bleh simpan buat rujukan kat rumah..

Nora Mohamad said...

dh katam lom buku ni??

Apai said...

Dah.. Baru je katam.. Tu yg baru buat review tu.. Sgt bagus kak.. Thank u sesangat! Aritu andy kawin ingat nak bagi.. Tapi kitorang pikir takut akak bagi menda yg sama lak.. So kitorang bg dorang buku khadijah.. Best gak buku tu..

Anonymous said...

Terima kasih untuk blog yang menarik